podle ust. § 8 odst. 1 písm. b) zákona č. 171/2023 Sb., o ochraně oznamovatelů
(whistleblowing)
realizovaný ze strany společnosti: Tom Tour s.r.o.,
Zapsaná v obchodním rejstříku u Krajského soudu v Hradci Králové (C, 11735)
IČO: 25270770, DIČ: CZ25270770 se sídlem: Husova 152 , 506 01 Jičín
e-mail: info@jicinskarealitni.cz, ID datové schránky: aap5d5
www.jicinskarealitni.cz
(dále jen jako „Realitní zprostředkovatel“)
- Úvod
Společnost Tom Tour s.r.o. již od svého vzniku dbá na svoji dobrou pověst, a proto klade
důraz na čestné, zákonné, etické a transparentní jednání jak uvnitř společnosti, tak i vůči
klientům, dodavatelům a jiným třetím osobám zároveň. „Realitní zprostředkovatel“
netoleruje protiprávní jednání a snaží se vždy činit vše pro to, aby byla možnost
protiprávního jednání ze strany jejích zaměstnanců, spolupracovníků, statutárních orgánů
a jiných osob eliminována.
„Realitní zprostředkovatel“ tak doposud činil zejména prostřednictvím ustanovení § 251
zák.č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, v rámci pracovně-
právních vztahů, resp. skrze vnitropodnikovou firemní kulturu a společenskou
zodpovědnost.
Nově „Realitní zprostředkovatel“ zavádí tento vnitřní oznamovací systém, který umožní
lépe oznamovat možné protiprávní jednání a chránit oznamovatele před odvetnými
opatřeními (whistleblowing), čímž přispěje k dalšímu formování firemní kultury ve
společnosti a rozvoji profesionálního a etického podnikání v České republice i zahraničí.
Prioritou je vytvoření takového systému a firemního prostředí, které umožní osobám
oznámit podezření na trestný čin, přestupek či jiné škodlivé jednání bez obav z postihu a s
jistotou, že jejich podnět bude řádně prošetřen a v případě pochybení budou přijata
příslušná opatření ke zjednání nápravy. - Podávání a postup posuzování oznámení o možném protiprávním jednání
A. Jaké jednání lze oznamovat?
A.1 Zákon č. 171/2023 Sb., o ochraně oznamovatelů (dále jen „zákon o ochraně
oznamovatelů“) upravuje oznámení, které lze oznamovat prostřednictvím vnitřního
oznamovacího systému, resp. podle ustanovení § 2 zákona o ochraně oznamovatelů.
A.2 Jedná se o možné protiprávní jednání, k němuž došlo nebo má dojít u osoby, pro niž
oznamovatel, byť zprostředkovaně, vykonával nebo vykonává práci nebo jinou obdobnou
činnost, nebo u osoby, se kterou oznamovatel byl nebo je v kontaktu v souvislosti s
výkonem práce nebo jiné obdobné činnosti a které:
a) má znaky trestného činu,
b) porušuje zákon o ochraně oznamovatelů, nebo
c) porušuje jiný právní předpis nebo předpis Evropské unie v oblasti: - finančních služeb, povinného auditu a jiných ověřovacích služeb, finančních produktů a
finančních trhů, - daně z příjmů právnických osob,
- předcházení legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu,
- ochrany spotřebitele,
- souladu s požadavky na výrobky včetně jejich bezpečnosti,
- bezpečnosti dopravy, přepravy a provozu na pozemních komunikacích,
- ochrany životního prostředí,
- bezpečnosti potravin a krmiv a ochrany zvířat a jejich zdraví,
- radiační ochrany a jaderné bezpečnosti,
- hospodářské soutěže, veřejných dražeb a zadávání veřejných zakázek,
- ochrany vnitřního pořádku a bezpečnosti, života a zdraví,
- ochrany osobních údajů, soukromí a bezpečnosti sítí elektronických komunikací a
informačních systémů, - ochrany finančních zájmů Evropské unie, nebo
- fungování vnitřního trhu včetně ochrany hospodářské soutěže a státní podpory podle
práva Evropské unie.
A.3 V případě, že se nejedná o oznámení jednání mající znaky trestného činu, musí
oznamované jednání porušovat předpisy spadající do oblastí vymezených výše pod č. 1
až 14.
A.4 Prací nebo jinou obdobnou činností, jak je uvedeno v ustanovení § 2 odst. 3 a 4
zákona o ochraně oznamovatelů, se rozumí:
a) závislá práce vykonávaná v základním pracovněprávním vztahu,
b) služba,
c) samostatná výdělečná činnost,
d) výkon práv spojených s účastí v právnické osobě,
e) výkon funkce člena orgánu právnické osoby,
f) plnění úkolu v rámci činnosti právnické osoby, v jejím zájmu, jejím jménem nebo na její
účet,
g) správa svěřeneckého fondu,
h) dobrovolnická činnost,
i) odborná praxe nebo stáž,
j) výkon práv a povinností vyplývajících ze smlouvy, jejímž předmětem je poskytování
dodávek, služeb, stavebních prací nebo jiného obdobného plnění
A.5 Prací nebo jinou obdobnou činností se pro účely tohoto zákona rozumí i ucházení se o
práci nebo jinou obdobnou činnost.
B. Jakým způsobem lze oznámení učinit?
B.1 Oznámení lze podat prostřednictvím vnitřního oznamovacího systému „Realitního
zprostředkovatele“ (dále jako „příslušná osoba“), Ministerstvu spravedlnosti ČR nebo
uveřejnit za podmínek uvedených v ustanovení § 7 odst. 1 písm. c) zákona o ochraně
oznamovatelů.
B.2 Příslušná osoba je osoba, která je určena „Realitním zprostředkovatelem“ k přijímání a
posuzování důvodnosti oznámení o možném protiprávním jednání, která navrhuje (v
případně důvodnosti oznámení) opatření k nápravě nebo předejití protiprávního stavu.
Příslušnou osobou byl jmenován Ing. Tomáš Holata, jednatel. Ten při výkonu své činnosti
postupuje nestranně a je vázán mlčenlivostí.
B.3 Oznámení je možné podat příslušné osobě, to jest panu …:
1) Písemně doručením v obálce označené „VNITŘNÍ OZNAMOVACÍ SYSTÉM“, na které
je uvedeno „Neotevírat, důvěrné“ na adresu:
jméno: Ing. Tomáš Holata
firma: Tom Tour s.r.o.
adresa: Husova 152, 506 01 jičín
2) Elektronicky na e-mailovou adresu: info@jicinskárealitni.cz.
C. Jaký je postup při či po doručení oznámení?
C.1 Prostřednictvím vnitřního oznamovacího systému lze oznámení podat ústně nebo
písemně (viz odst. B.1 až B.2). Požádá-li o to oznamovatel, je příslušná osoba povinna
oznámení přijmout osobně v přiměřené lhůtě, nejdéle však do 14 dnů ode dne, kdy o to
oznamovatel požádal.
C.2 O přijetí oznámení podle odstavce C.1 je příslušná osoba povinna do 7 dnů ode dne
jeho přijetí písemně vyrozumět oznamovatele, ledaže
a) oznamovatel výslovně požádal příslušnou osobu, aby ho o přijetí oznámení
nevyrozumívala, nebo
b) je zřejmé, že vyrozuměním o přijetí oznámení by došlo k prozrazení totožnosti
oznamovatele jiné osobě.
C.3 Příslušná osoba je povinna posoudit důvodnost oznámení a písemně vyrozumět
oznamovatele o výsledcích posouzení do 30 dnů ode dne přijetí oznámení. V případech
skutkově nebo právně složitých lze tuto lhůtu prodloužit až o 30 dnů, nejvýše však dvakrát.
O prodloužení lhůty a důvodech pro její prodloužení je příslušná osoba povinna
oznamovatele písemně vyrozumět před jejím uplynutím. Odstavec C.2 se použije
obdobně.
C.4 Zjistí-li příslušná osoba při posuzování důvodnosti oznámení, že nejde o oznámení
podle tohoto zákona, bez zbytečného odkladu o tom písemně vyrozumí oznamovatele.
C.5 Je-li oznámení vyhodnoceno jako důvodné, příslušná osoba povinnému subjektu
navrhne opatření k předejití nebo nápravě protiprávního stavu. Je-li oznámení podáno u
příslušné osoby povinného subjektu, pro který oznamovatel nevykonává práci nebo jinou
obdobnou činnost, navrhuje příslušná osoba nápravná opatření osobě, pro kterou
oznamovatel vykonává práci nebo jinou obdobnou činnost, nevylučuje-li to povaha věci.
Nepřijme-li povinný subjekt opatření navržené příslušnou osobou, přijme k předejití nebo
nápravě protiprávního stavu jiné vhodné opatření; to neplatí, jde-li o opatření navržené jiné
osobě než povinnému subjektu, který tuto příslušnou osobu určil. O přijatém opatření
povinný subjekt neprodleně vyrozumí příslušnou osobu, která o něm bez zbytečného
odkladu písemně vyrozumí oznamovatele. Odstavec C.2 se použije obdobně.
C.6 Není-li oznámení vyhodnoceno jako důvodné, příslušná osoba bez zbytečného
odkladu písemně vyrozumí oznamovatele o tom, že na základě skutečností uvedených v
oznámení a z okolností, které jí jsou známy, neshledala podezření ze spáchání
protiprávního jednání, nebo shledala, že oznámení se zakládá na nepravdivých
informacích, a poučí oznamovatele o právu podat oznámení u orgánu veřejné moci.
C.7 O ústním oznámení se pořídí jeho zvuková nahrávka nebo záznam, který věrně
zachycuje podstatu ústního oznámení. Zvukovou nahrávku ústního oznámení lze pořídit
pouze se souhlasem oznamovatele. Příslušná osoba nebo pověřený zaměstnanec umožní
oznamovateli, aby se k záznamu nebo přepisu zvukové nahrávky, byl-li pořízen, vyjádřil;
vyjádření oznamovatele se k záznamu nebo přepisu přiloží.
D) Zákaz poskytnutí údajů a evidence a uchovávání oznámení
D.1 Příslušná osoba neposkytne informace, které by mohly zmařit nebo ohrozit účel
podávání oznámení. Tuto povinnost má i třetí osoba, která získá přístup k oznámením
nebo do evidence údajů o přijatých oznámeních v rozporu s § 21 odst. 3 zákona o ochraně
oznamovatelů
D.2 Informace o totožnosti oznamovatele je možné poskytnout jen s jejich písemným
souhlasem, ledaže je příslušná osoba povinna tyto informace poskytnout příslušným
orgánům veřejné moci podle jiných právních předpisů. Poskytují-li příslušná osoba
informaci o totožnosti oznamovatele orgánu veřejné moci je povinna o tom předem
oznamovatele vyrozumět společně s důvody, pro které jsou povinni informaci o totožnosti
poskytnout, a umožnit oznamovateli, aby se k poskytnutí informace vyjádřil.
D.3 Příslušná osoba je povinna v elektronické podobě vést evidenci údajů o přijatých
oznámeních, a to v rozsahu:
a) datum přijetí oznámení,
b) jméno, příjmení, datum narození a kontaktní adresa oznamovatele, nebo jiné údaje, z
nichž je možné dovodit totožnost oznamovatele, jsou-li jim tyto údaje známy,
c) shrnutí obsahu oznámení a identifikace osoby, proti které oznámení směřovalo, je-li jim
její totožnost známa,
d) datum ukončení posouzení důvodnosti oznámení příslušnou osobou a jejich výsledek.
D.4 Příslušná osoba je povinna uchovávat oznámení podané prostřednictvím vnitřního
oznamovacího systému a dokumenty související s oznámením po dobu 5 let ode dne
přijetí oznámení.
D.5 Do evidence podle odstavce D.1, k dokumentům souvisejícím s oznámením a k
oznámením uchovávaným podle odstavce D.2 má přístup v případě oznámení podaných
prostřednictvím vnitřního oznamovacího systému pouze příslušná osoba.
E) Možnost podat oznámení Ministerstvu spravedlnosti, resp.
v případě porušení AML zákona Finančnímu analytickému úřadu
Zaměstnanci dle ustanovení § 2 odst. 3 a 4 zákona o ochraně oznamovatelů mohou podle
ustanovení § 16 odst. 1 zákona o ochraně oznamovatelů podat oznámení taktéž
Ministerstvu spravedlnosti, nicméně při oznamování porušení zákona č. 253/2008 Sb., o
některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu
(AML zákona) je nutné využít oznamovací systém Finančního analytického úřadu (FAÚ).
Tento vnitřní oznamovací systém „Realitního zprostředkovatele“ je uveřejněn na stránkách
www.jicinskarealitni.cz
V Praze, dne 1.1.2024
Ing. Tomáš Holata
jednatel